Festival notlarına bir başka filmle devam edelim (Kendi adıma kronolojik gitmiyorum. Musikişinas ve Gömülü Hazineler bölümlerini ayrıca ele almayı düşünüyorum).
Denizdeki Ateş (Fuocoammare, Gianfranco Rosi)
Gianfranco Rosi belgesel kökenli bir yönetmen, ama
filmlerini izlediğinizde kurmaca mı yoksa gerçek mi izlediğinizi
bilemiyorsunuz. İki janr arasındaki ayrımı bulandıran, çoğu zaman “hikaye”yi
günlük hayatın monoton, ufak ayrıntılarında arayan bir yönetmen. Kendisini ilk
olarak “Sacro GRA” ile tanımıştım; 2013’te Venedik’te Altın Aslan’ı
kazandığında, festival tarihinde bunu başaran ilk belgesel olmuştu. Roma’nın
tam ortasından geçen bir otoyolun hikayesiydi anlattığı. O yola temas eden
hayatlara tanıklık ederek anlatıyordu hikayeyi. Burada da Lampedusa’ya aynı
muameleyi yapıyor. Göçmenlerin Avrupa’ya açılan kapı olarak gördüğü bu umut
adasının hikayesini anlatıyor. Büyük trajedileri de, içinde yaşayan teyzenin
temizlediği balığı da, yerel radyonun DJ’ini de, adadaki ufak çocuğun göz
bozukluğunu da aynı özen ve mesafeyle anlatıyor. Belki soğuk, böyle bir konu
özelinde “kalpsiz” hatta sıkıcı gelebilir, ama o monotonluğun, “insan” ile
koruduğu mesafenin içinde yakaladığı “hayat şiiri” son derece değerli.
24 Hafta (24 Wochen, Anne Zohra Berrached)
Berlin’de Altın Ayı için “Denizdeki Ateş”le yarışan
filmlerden birisi olan “24 Hafta,” son derece çarpıcı bir çıkış noktasına
sahip: Karnınızdaki çocuğunuzun engelli ve sağlık sorunlarıyla doğacağını
biliyorsanız ne yaparsınız? Kürtajın politik ve dini tartışmasına ucundan da
girse, yönetmen Berrached’in asıl derdi işin insani boyutuyla. Oldukça
duygusal, seyirciyi de film boyunca farklı köşelere gönderip duran bu filmi beğendim.
Alman sinemasının parlak oyuncularından Julia Jentsch’in filmin duygusal
ağırlığını da hakkıyla taşıdığını belirtmek lazım.
Ansızın (Auf Einmal, Aslı Özge)
Son yılların yükselen yerli yönetmenlerinden Aslı Özge, bu
sefer Almanya’da çektiği “Ansızın” ile festivalin Uluslararası Yarışma
bölümünde. Gösterimin ardından soru cevap kısmının moderatörünün sorusu aslında
oldukça özetleyiciydi: İlk iki filminde İstanbul gibi hareketli bir yerde
hareketsiz ve durağan yaşamları anlatıyordu, burada ise çok sakin bir yerde
gerçekleşen kaotik olayları resmediyor. Özge, filmini Almanya’da çekme
sebebini, konuyu daha “nötr” bir ortamda anlatmak olduğunu söylüyor: “Evli bir
kadının orada ne işi vardı?” sorusunun sorulmayacağı bir yerde. Ortaya çıkan, “kurban”
ve “suçlu” rollerinin sürekli değiştiği, seyirciye sürekli ahlaki sorgulamalar
yaptıran bir film. Görsellik ve anlatım olarak zaten çok sağlam bir işçilik var
ortada. İzlemeye değer.
Saraybosna’da Ölüm (Smrt u Sarajevu, Danis Tanovic)
Danis Tanovic, 2000’ler Avrupa sinemasının özel
yönetmenlerinden birisi. Herkes onu Oscar’lı “Tarafsız Bölge” ile bilse de son
yıllardaki “Cirkus Columbia” ve “Bir Hurdacının Hayatı” ile çok formda bir
dönemini yaşıyor. Son filmi “Saraybosna’da Ölüm” sadece bir gün içinde ve
sadece bir otelin içinde farklı olayları birleştiriyor ve bir Avrupa fotoğrafı
çekiyor. Yukarıdakiler, aşağıdakiler; Boşnaklar, Sırplar; savaş isteyenler,
barış isteyenler… Daha çarpıcı bir finali hak ediyor hiç şüphesiz, ama yine de
filmin ritmi, sunduğu insanlık halleri ve bitmek bilmeyen tartışması sayesinde
ilgi çekici hale geliyor. Yine de Tanovic’in en iyilerinden sayılmaz.
Küçük Adamlar (Little Men, Ira Sachs)
Son yıllarda Amerikan bağımsız sinemasının ergenlik
öykülerine doydupunu düşünebilirsiniz ama buraya da bir şans verin. Son
yıllarda iyi bir seri yakalayan Ira Sachs (Keep The Lights On, Love Is
Strange), New York’lu (biri göçmen, biri beyaz) iki ailenin erkek çocukları üzerinden
iyi bir damar yakalıyor. Biri içine kapanık, diğeri dışa dönük iki oğlanın
dostluğu, iki aileyi kesiştiren bir ölümle başlıyor, ailelerin iş durumlarıyla
etkileniyor. Özellikle Tony rolündeki Michael Barbieri’nin performansı dikkat
çekici.
Review: Best Bitcoin Casino Site | $1000 Bonus + $1000
ReplyDeleteBitcoin Casino Games · RedDog Casino – Excellent casino and slots experience · Super Spins – Excellent online casino and betting site. · หาเงินออนไลน์ Wild Casino – 메리트 카지노 주소 Great 카지노사이트 casino
Would love to listen to their songs. Thanks for sharing! Texas landscaper
ReplyDelete